Het toepassen van mindfulness en aandachttraining binnen organisaties is een geweldige en effectieve manier om te werken aan een gelukkige en gezonde bedrijfscultuur.
Wanneer je als bedrijf kiest voor een mindfulness of aandachttraining doe je dit vaak niet voor niets. Aanleidingen om te starten met mindfulness of aandachttraining:
- Hoge werkdruk ervaring
- Hoge mate van stressbeleving
- Veel burn-out klachten
- Inefficiënte communicatie en/of samenwerking
- Hoge verzuim cijfers
- Lage medewerkerstevredenheid
- Ter ondersteuning van reorganisaties
- Preventief, voor persoonlijke groei en ontwikkeling
Voordelen van implementatie
Binnen een organisatie kan het zijn dat aandacht en ontspanning van ondergeschikt belang zijn geworden. “Ik ren dus ik ben”. Dit rennen zorgt echter voor stress en handelen vanuit deze stressbeleving (steeds meer olie op het vuur). Wanneer dit normaliseert wordt het een onderdeel van de cultuur. Het opnieuw aanleren van aandachtig zijn geeft een organisatie een frisse blik. Vanuit “een beginnersmind” kunnen kijken naar processen, eigen houding en gedrag werkt verhelderend. De voordelen voor de medewerker zijn van grote invloed op de klant en de organisatie. Zo kan het zijn dat verzuimcijfers dalen, medewerkerstevredenheid stijgt, klanttevredenheid stijgt en processen aanzienlijk verbeteren. Voordelen voor de medewerker zijn:
- Fysiek: Meer energie, betere nachtrust en een gezonder leven.
- Mentaal: Meer ontspanning, minder last van stress of negatieve gedachten, verhoogde concentratie/focus en een bewustere reactie op situaties.
- Sociaal: Verbeterde (klant)relaties en effectievere communicatie
- Bewustzijn: Authentieker, meer zelfcompassie en zelfvertrouwen.
Maatwerk
Uw organisatie is uniek. Er zijn talloze invloeden die maken dat uw bedrijf een geheel eigen identiteit heeft. Dat maakt ook dat het aanbod volledig wordt aangepast naar wat er nodig is om de organisatie te faciliteren en begeleiden naar de juiste richting. In het programma zijn elementen vanuit Mindfulness (MBSR), ACT (Acceptance en commitment Therapie) en Yoga (Hathá) verwerkt. Onderdelen van een traject kunnen zijn:
- Kennismakingsworkshops
- Inspiratiesessies
- Lezingen
- Thema workshops
- Trainingen
- Stiltedagen
- Individuele coaching
- Management weekenden
- Periodieke yoga of meditatie lessen
In het traject wordt rekening gehouden met de grenzen van de medewerker.
Kwestie van aandacht staat voor een concrete,
no nonsense en professionele aanpak.
In 4 stappen
- Wanneer je als organisatie aan de slag wilt gaan met mindfulness of aandachttraining, vindt er vooraf een intake plaats.
Soms wordt verdiepend onderzoek ingezet. Deze aanpak is gebaseerd op Lean en Prince2 principes. Professioneel, helder en concreet. - Na de intakefase ontvangt de organisatie een programmaplan. In dit plan wordt vermeld hoe mindfulness en of aandachttraining binnen de organisatie geïmplementeerd kan worden, in welke vorm, wat reële verwachtingen zijn en hoe dit gemeten en gevolgd wordt.
- Dan gaan we van start en wordt het programmaplan uitgevoerd. Ziet u ons regelmatig op de werkvloer en/of ontvangen wij uw werknemers op onze locatie.
- Na afronding vindt een evaluatie plaats. Vervolgens wordt gekeken naar wat wij nog kunnen bieden om de behaalde resultaten ook te borgen.