Fietswiel metafoor

Metafoor over het omgaan met druk, stress en spanningen in je werk en dagelijkse leven

Niet zelden zie ik een wanhopige uitdrukking op het gezicht van de dapperen die aan de slag gaan met mindfulness en meditatie. Zeker op het moment wanneer ik uitnodig om te stoppen met het continue rennen door het leven, van hot naar her.
De reactie is dan nogal eens:

“..maar wat dan, het moet toch allemaal gebeuren!’
“Ik moet toch de kinderen naar school brengen en mijn werk goed doen.”
“Die deadlines halen zichzelf niet!”

Inderdaad, wanneer je er geen behoefte aan hebt om het roer om te gooien en in een zelfvoorzienend hutje te gaan wonen heb je iedere dag weer om te gaan met de dagelijkse verwachtingen van jezelf en de maatschappij. Betekent dat nu dat we maar verder moeten gaan met opbranden? Gelukkig niet.

Het fietswiel
Neem eens een rijdende fiets op in je gedachten en zoom dan eens in op het achterste wiel. Zie je hoe het wiel met grote snelheid ronddraait? Kijk dan eens goed naar hoe het wiel draait. Zie je dan het verschil in draaisnelheid? Aan de buitenkant raast het wiel rond, maar wanneer je steeds verder naar het midden van het wiel kijkt, is de draaisnelheid steeds lager. In het middelpunt van het wiel is het nog maar heel laag…

Zie dan eens je dagelijkse leven als een rijdend fietswiel waarbij je continu aan de buitenkant van het wiel meedraait, want je bent aan het rennen en vliegen om alles geregeld te krijgen. Je ervaart weinig ruimte en je wordt geleid door stress en druk.
Wat als je dan naar het middelpunt gaat, naar jou stille kern waarin je niet continu reageert op alle gedachten en stress neigingen?
Dat middelpunt van jouw fietswiel zit niet in je hoofd. Daar hoef je niet te gaan zoeken. Dit middelpunt kun je vinden door te stoppen met direct te reageren en mee te gaan met al je gedachten. En precies hiervoor is meditatie geknipt. Dat betekent dus niet dat je niets meer doet, maar dat je effectiever met je energie omgaat. Een dagelijkse zitmeditatie of de ademruimte helpen je hierbij.

Is meditatie niet jouw ding? Gelukkig zijn er nog meer wegen die naar Rome leiden.
Tips om jouw positie op je fietswiel te bepalen:

Leer je neigingen en stresspatronen goed kennen, wanneer je ze herkent kun je de keuze ook bewust maken om te stoppen met bijdragen aan die patronen.
Stel jezelf de volgende vragen eens: Wat is mijn reactie op stress? Wat doe ik dan? Waar voel ik stress in mijn lichaam?

Ga iets fysieks doen, een korte wandeling in je lunchpauze waarbij je je bewust bent van je lichaam, telkens wanneer je gedachten afdwalen breng je deze weer terug naar je lichaam. Voel de grond, de wind, de temperatuur, je adem en je spieren wanneer je wandelt.

Reageer niet direct op appjes en mailtjes. Plan vaste momenten in om te reageren en zet het geluid van je telefoon zacht. Je wordt zo niet continu getriggerd om direct te reageren.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close